You are not logged in.

Sagi.no Dreambox.no
Banner here ? Kristiansand Danseklubb

Battern

Beginner

• "Battern" started this thread

Date of registration: Dec 12th 2006

• Send private message

1

Monday, December 12th 2011, 11:48pm

IP nnn.nnn.nnn.nnn *** STOP *** DM8000 booter ikke ferdig

Hei,
Ny dreamboks er innkjøpt fra dreambox.no DM8000

DM8000 stopper i samme skjermbilde som når en holder nederste kanal knapp inne for å flashe via web grensesnitt, og kommer ikke videre.
Det jeg gjorde i går:
1. Satte inn en 4GB Compact Flash og en 2,5" HDD. HDD i egen 3,5" til 2,5" brakett
2. Strartet boksen og kjørte wizard og lot den oppgradere og startet den på nytt (over til jobb med å konfigurere)
3 Har brukt Gemini og deobbel EMU fra Losten på de andre boksene, og lastet ned siste Gemeni og web flashet. Leste og fant ut a) dobbel Emu fra Losten vil ikke virke her, og at jeg måtte google for å finne softcam. Scrap Gemeni tenkte jeg, lastet ned siste Peter Pan.
4. Startet web flash av Peter Pan og fikk verify failed, og xxx (ett eller annet) sector marked as bad. NB jeg hadde ikke startet boksen med Gemini imaget, så i praksis la jeg nå et image oppå et annet (jeg trodde jeg overskrev det, men kan være at det ikke er sånn det virker)
5. Frem med nullmodem kabel, siste versjon av dreamup og la inn Peter Pan via denne. Alt så greit ut men den stopper i boot og går ikke videre.
6. Slår av, og tar ut 4GB med Compact Flash
7. Inn på de tyske sidene for å finne orginal image (jeg har en recovery USB som fulgte med haha), og prøver å web flashe (nope det virker ikke lengre, bad sector og samme styr)
8. Prøver å legge inn med null modem kabel, det går OK se bilder, men boksen starter ikke. Med bare nullmodem litt over en time, med mix noen minutter, men samme resultat
9. Lese og ser at telnet kan være min venn (har aldri brukt telnet, og ikke viste jeg hva jeg skulle gjøre heller, men tenke jeg skulle finne ut av det)
10 Cmd telnet ip og jeg får ikke noe commando prompt som jeg trodde, men kommer inn i noe som kan forveksles med Bios. (tipper det ikke er det, men det ligner veldig)
11 Flash fra web grensesnittet siste gangen gjør at DM8000 går ned og mister nettverkes connection under upload

Ok bildene
Bilde 1 viser stop meldingen, Bilde 2 viser at DreamUp sier at Flash gikk ok, bilde 2 viser DM8000 telnet "promptet" og info om boksen. Jeg kan godt vise serie numer og mac adresse, men i engstelse for at det kan misbrukes, lot jeg være.
I Misc bildet ser en at jeg har slått på Debug, uten at det gjorde noen forksjell pt.
Boot bildet håper jeg er min redning, for der kan jeg anngi andre steder å boote, men jeg er noe engstelig for å "kødde" det til skikkelig, og her vil jeg gjerne ha noen gode råd eller linker til hva jeg skal og ikke skal gjøre, vær så snill?
Battern has attached the following images:
  • stop.jpg
  • DreamUp_flash_null.jpg
  • 1_telnet_information.jpg
  • 2_telnet_misc.jpg
  • 4_telnet_boot.jpg

Battern

Beginner

• Send private message

2

Tuesday, December 13th 2011, 9:29pm

Oppdatering 1

Presiseringer vedr første post.
Dm8000 HD USB recovery stick "ha ha" var fordi jeg trodde sticken innehold enten recovery image, verktøy eller annet for å recover en feil konfigurert eller feil flashet maskin, stikken er tom, og det var ikke helt intuitivt.

Jeg brukte/bruker DreamUP_1_3_3_9 med null modem kabel alene eller sammen med nettverkskabel for å flashe (etter at web flash ikke virker lengre).
Orginal imaget jeg har prøvd å legge inn er release-dm8000-3.1.0.nfi fra http://www.dream-multimedia-tv.de/en/downloads

Siste status: Jeg har etter tips kjørt flash prosessen på nytt, men nå ved å være påpasselig med å slå av boksen etter flash, ved å bruke power kanppen på baksiden, uten å først slå av maskinen ved å trykke av knappen i front jmf http://avforum.no/forum/satellitt/111614…uten-kabel.html

Videre arbeid og spørsmål:
Ikke enkelt å være sikker på om jeg har lagt ut eller identifisert de rette tingene som beskriver feilen. Jeg prøver nå å få boksen i orden igjen, mens den står ved siden av PC, dvs etter å testet nye ting står boksen uten kabel mot sat, og uten kort i. Kortet står i den gamle boksen 7020 som skulle byttes ut. Antar at mangel på coax til sat ikke har noe å si, men litt mer usikker på om mangel på kort har noe å si. jeg har derfor tatt noen stikkprøver bortom tv'n for å sjekke om status bedre når alt er koblet til, men negativt frem til nå.
Dvs jeg ser kun av display i front, at boot ikke kommer videre.

Blir glad om noen kommer med tips om hva jeg skal google, eller har en eller annen ide om hva som kan ha gått galt. Kan f.eks boksen være ødelagt og kan det skyldes at jeg flashet over et image uten å ha bootet maskinen i mellom etc (i så fall så er dette i overkant en sårbar plattform).

Telnet - hvorfor får jeg ikke noe kommando promt? Ikke det at jeg vet hva jeg skal gjør i telnet enda, men det hadde vært noe å søke videre på
Sitat PurpleHaze AVforum "Hvis du bruker siste PP er det basert på OE1.6 og da må Smargo settes i Normal-mode (ikke Dreambox-mode)." <- Skjønner jeg null av men skal google Smargo

Flere forslag?

losten

Webmaster

Date of registration: Jan 27th 2004

• Send private message

3

Tuesday, December 13th 2011, 10:32pm

4. Startet web flash av Peter Pan og fikk verify failed, og xxx (ett eller annet) sector marked as bad. NB jeg hadde ikke startet boksen med Gemini imaget, så i praksis la jeg nå et image oppå et annet (jeg trodde jeg overskrev det, men kan være at det ikke er sånn det virker)
Verify failed, hvor får du den feilmeldingen, på DB eller på PC?
Har du prøvd å web flashe originalt img, hva skjer da?

Når du sliter slik som du gjør nå ville jeg ha nappet ut hdd og cf kort til du får alt opp å stå. Så kan du heller trø inn dette etterpå.

Sitat PurpleHaze AVforum "Hvis du bruker siste PP er det basert på OE1.6 og da må Smargo settes i Normal-mode (ikke Dreambox-mode)." <- Skjønner jeg null av men skal google Smargo
Smargo er en USB kortleser som kan brukes på enigma 2 boksene og er ikke relevant i forhold til det du holder på med nå, dvs glem det i denne omgang.
Mvh losten

Hvis man ikke kan være et strålende eksempel,
kan man alltids være en knallgod advarsel
:)

nice

Sage

Date of registration: Feb 19th 2004

• Send private message

4

Tuesday, December 13th 2011, 11:42pm

koble fra alt som du kan koble fra (usb,hdd,cf, etc...)

når du flasher en dreambox eller annet med et nytt img så må du boote opp boxen før du gjør noe annet. du må aldri flashe to img etter hverandre uten å boote opp boxen det gjelder også ved flashing av ny bootloader (secondstage)

prøv å legge inn siste bootloader du finner den her

den legges inn på samme måte som img husk å boote opp boxen etter flashingen som kun tar noen sekunder.
anbefaler å bruke internetexplorer til å flashe med.
etter at du har flashet bootloaderen legger du inn ønsket img.

husk at mange filer er pakket som tar/zip de må pakkes ut før du kan flashe de på boxen. det er lett å bli lurt av windows da den er satt til defult å skjule etternavn på kjente filer.
DM 8000SS HD PVR+ and WIFI, Exclusive vip.HDD,CF
Img= Dream Elite BH 1.33

Motor Raven90 45w-53e + T90 med 30w-24,5w-12,5w-1w-5e-13e-16e-19,2e

There's always a confused soul that thinks that one man can make a difference. And you have to kill him to convince him otherwise. That's the hassle with democracy.

"There are 10 kinds of people: Those who understand binary, and those who don't"

Playa4Life

Moderator

Date of registration: Jan 15th 2008

• Send private message

5

Tuesday, December 13th 2011, 11:55pm

Bruk DreamUP v1.3.3.9 og nullmodemkabel.
Trykk på "Extras" og velg "recover bad sectors"

Det skal ordne problemet med bad sectors.

Siste DMM release image v3.2.0 finner du på dreamboxupdate.com
http://dreamboxupdate.com/opendreambox/1.6/dm8000/images/

Battern

Beginner

• Send private message

6

Wednesday, December 14th 2011, 12:44am

Quoted from "losten"

Verify failed, hvor får du den feilmeldingen, på DB eller på PC?
Verify ...bad sectors kom på pc i web grensesnitt ved flash av PP over Gemeni (uten at jeg hadde bootet boksen, etter at jeg hadde lagt inn Gemeni). 99.9% sikker på at meldingen ble rapportert fra dreamboksen.

Quoted from "losten"

Har du prøvd å web flashe originalt img, hva skjer da?
Jeg prøvde å legge inn release-dm8000-3.1.0.nfi, da jeg ikke hadde backup av image som fulgte med boksen. Jeg trodde det lå på usb stikken som fulgte med, min feil. Ser av kommentarer lengre ned at jeg skal laste ned et annet image.

Quoted from "losten"

Når du sliter slik som du gjør nå ville jeg ha nappet ut hdd og cf kort til du får alt opp å stå. Så kan du heller trø inn dette etterpå.
Will do sir!

Quoted from "losten"

Smargo er en USB kortleser som kan brukes på enigma 2 boksene og er ikke relevant i forhold til det du holder på med nå, dvs glem det i denne omgang.
Takk for info

Quoted from "nice"

når du flasher en dreambox eller annet med et nytt img så må du boote opp boxen før du gjør noe annet. du må aldri flashe to img etter hverandre uten å boote opp boxen det gjelder også ved flashing av ny bootloader (secondstage)
Har jeg ... på draget? Ja, OMG. Jeg fikk raskt en ekkel følelse av at det var feilen når jeg så verify feilene. Antok at nytt image ble lagt til slutten av forrige og at flash prosessen nå prøvde å skrive over noe som i prinsippet helst skulle vært read only.

Takk for info om siste bootloader

Men er ikke dette en catch 22, jeg får ikke bootet nå, kan jeg da legge inn second-stage loader via dreamup? jeg tror svaret er ja, og jeg tror du mener at jeg ikke kan legge inn enigma2 image før jeg har bootet boksen med ny second stage? Beklager at jeg er litt pinglete, men jeg prøver å unngå feil, da jeg antar at jeg fremdeles kan gjøre ting verre. Er web flash eneste mulighet, eller kan jeg eller bør jeg bruke DreamUp?

tar/zip og resolve known filetypes - ja kjenner til det :) Muligens det eneste jeg tror jeg behersker her.

Quoted from "Playa4Life"

Bruk DreamUP v1.3.3.9 og nullmodemkabel. Trykk på "Extras" og velg "recover bad sectors"

Takk for tips, advarselen som følger med, + at jeg har en hypotese av at dette kun var et symptom på flashingen prøvde å skrive til et reservert område, får meg til tenke at jeg bør prøve de øvrige tingene først, men takk for tipset.

Takk for info/link til orginal image - jøss de bygger et om dagen ser det ut til :)

Til alle takk for bistand
jeg vil gjøre følgende
1. Ta ut hdd og cf kort
2. Legge inn ny second stage når jeg er helt sikker på måten jeg skal gjøre det på
3. Legge inn orginal image

Tusen takk alle sammen, det er sent så dette får utstå, i morgen er jeg borte, så det skjer ikke noe fra min side før på fredag, men igjen tusen takk alle sammen.

nice

Sage

• Send private message

7

Wednesday, December 14th 2011, 9:05am

om ikke annet funker så skal det være helt safe å bruke dream-up. bruk siste som anbefalt.

har du bad sectors så du bruke dream-up til å fikse det. den er laget for dreambox så det skal også være safe om det skulle være nødvendig å bruke extra funksjonene.

har flashet det meste som kan flashes, alt fra sat tunere til rutere og mobiltelefoner, noen ganger skjer det feil under flashing men har aldri greid å brick'e noe (ødelegge)
Img= Dream Elite BH 1.33

There's always a confused soul that thinks that one man can make a difference. And you have to kill him to convince him otherwise. That's the hassle with democracy.

"There are 10 kinds of people: Those who understand binary, and those who don't"

Battern

Beginner

• Send private message

8

Sunday, December 18th 2011, 12:00pm

Løst

Da er problemet løst, tusen takk for alle bidrag.

:thumbs:

nice

Sage

• Send private message

9

Sunday, December 18th 2011, 7:57pm

og løsningen ble?
Img= Dream Elite BH 1.33

Battern

Beginner

• Send private message

10

Monday, December 19th 2011, 10:08pm

Link til second stage bootloader fra deg nice var avgjørende. Men Noob som meg, alt gikk ikke rett frem helt av seg selv kan en trygt si.

Bootloaderen tar under et sekund å laste + flashe når en kjører dreamup i mix mode dvs både null modem kabel og nettverk. Det jeg da igjen gjorde feil, var følgende, og nb jeg hadde nå Dreamboxen ved siden av pc og ikke koblet til tv eller coax fra satelitt. Etter ny bootloader, slo av og på så jeg inn nytt orginal image, og sjekket boot prosessen i display. Fikk samme feil, så av og på med strømmen og ny bootloader en gang til. Startet dreamboxen og så den begynte å søke etter scart, dvi mm i displayet. Slo den av og flyttet den bort til tv. Der så jeg at jeg var inne i konfigurasjons wizarden til orginal image. Kjørte det ferdig, slo av og startet igjen og prøvde å legge inn GP3 plugin, fungerte så klart ikke. Lot boksen stå ved tv, og WEB flashet imaget som purplehaze har linket til. La inn GP3 og Cccam jmf denne beskrivelsen og voila alt virket. Slo av boksen, inn med hdd og compactflash card. Ja jeg kjørte også med dreamup extras recover bad sector opsjonen, så ikke ut som boksen ble skadet av det, vet heller ikke om det hadde noe å si.

Guide?
Jeg burde kanskje lage en guide med bilder fra hvordan sette opp DM8000 med ICVS og GP3, de fleste forklaringer en finner er noe utdatert med henvisninger til meny punkter som ikke er likt som før etc. Mao noobs som meg bruker nokså lang tid på sette opp en slik boks, muligens fordi en henger seg opp i ordene uten å forstå konseptet fullt ut. Men det kan være at det bare er jeg som er treig. Blir evt ikke før i romjulen, og lager den som en PDF, trenger i så fall noen til å kvalitetssikre innholdet.

Til slutt
Dette var bare herlig :) Min gamle DM7020 hadde begynt å slite med PSU og klarte ikke lengre dra HDD, så det å få opptaksmulighetene tilbake var flott. Familien har allerede akseptert nytt brukergrensesnitt. Litt iriterende at det bare er jeg som ser at vi nå har HD kvalitet. 42" er muligens akkurat på grensen for å kunne se at der er HD kvalitet, hvis du ikke vet hva du skal se etter, eller har bildene ved siden av hverandre? Det eneste jeg sliter litt med nå er at jeg ikke finner config filene til softcam, mye er tilsynelatende likt, men ingen ting er likt oppsettet jeg hadde på DM7020, og de andre boksene DM7000, og to stk DM600.

Igjen takk for all hjelp. Det burde vært en tusen takk knapp til hver post, slik at de som bruker fritiden sin på å hjelpe de akterutseilte, i alle fall kunne fått en virtuellt synlig takk for hjelpen. :clap:

Battern

Beginner

• Send private message

11

Tuesday, December 20th 2011, 8:45pm

Fant config filene, telnet fungerer også som forventet. Har ikke lengre et "kvasi" bios bilde, etter at bootloader og det øvrige kom på plass.

Rate this thread