You are not logged in.

Sagi.no Dreambox.no
Banner here ? Kristiansand Danseklubb

Dear visitor, welcome to Digsat Net. If this is your first visit here, please read the Help. It explains in detail how this page works. To use all features of this page, you should consider registering. Please use the registration form, to register here or read more information about the registration process. If you are already registered, please login here.

Johnny Bravo

Intermediate

• "Johnny Bravo" started this thread

Date of registration: Jun 19th 2010

• Send private message

1

Friday, August 10th 2012, 7:38pm

internett via parabol?

mener og huske at man kunne få ganske bra (den gang..) internettlinje gjennom parabolen for mange år siden...? Men at det ikke slo ann da det var dårlig med ut-hastighet?

er dette noe som eksisterer lenger eller forsvant det like fort som det kom?

2

Friday, August 10th 2012, 8:15pm

Det eksisterer jo men er bare søppel vistnok....1000/256 (vist du er heldig)

Johnny Bravo

Intermediate

• Send private message

3

Friday, August 10th 2012, 8:38pm

ok.. har søkt litt nå og det er vel bedre hastigheter å få, men er visst lang respons tid... En som forklarte det slik:
"syntes det var flott at nedlastingen var lynrask; men det var som at et avisbud kjørte i 200 km/t for å levere avisen fra i går..." :clap:

4

Friday, August 10th 2012, 11:13pm

Til spilling er vel dette dårlig alternativ, men til vanlig surfing duger dette om en cacher med proxy som mange bedrifter gjør.
Vennlig hilsen Lindsay

d4rg0

Master

Date of registration: Mar 4th 2004

• Send private message

5

Saturday, August 11th 2012, 2:47am

Hastigheten i seg selv er neppe noe stort problem om en først må ty til satelitt basert internett tilgang.
Det er vanlig med 10Mbps eller mer "ned" og 1-5Mbps "opp".
Prisen er ikke så ille heller.

Første hinder er begrensning på hvor mye en kan laste ned.
Her er det alt fra 1GB pr. mnd til 50GB pr. mnd. jeg har sett eksempler på. (priset fra 500,- til 900,- i mnd.)

Andre hinder, og dette er nok den største showstopperen for de fleste, er at latency'en er ekstrem i forhold til hva man er vant til fra vanlig kablet nett (adsl/vdsl/kabel/fiber).
Forsåvidt samme problem for andre løsninger også, som airmax/wimax.
Har bare sett teoretiske tall på latency, men de ligger i området 800ms og oppover, for å gi et bilde av hvor "tregt" det er, så er det helt vanlig med verdier rundt 20ms til 50ms på vanlig vdsl.

Ok, så hva betyr høy latency?
Trøbbel med alt som er i sann tid på internett, skype, msn, youtube, streaming av lyd eller video og absolutt spill.
Og andre tjenester som krever rask respons for å være presis.
Litt kjedelig å sitte å prate på skype og ha den vanlige NRK korrespondent forsinkelsen til den utskremte :)
(altså som i at personen i studio stiller et spørsmål også er det en pinlig stillhet og nikking i andre enden i et halvt minutt før svaret kommer)

Prioriteringen bør nok være på fiber som førstevalg, vdsl/adsl/kabel på en god nummer to, wimax lignende teknologi eller LTE, og til slutt satelitt.

klesea

Intermediate

Date of registration: Aug 3rd 2005

• Send private message

6

Saturday, August 11th 2012, 11:07am

Latancy (round trip) på selve satellittdelen er miinst 260ms. Selv om signalet faktisk går med lysets hastighet så tar det en tur på ca.80000km i verdensrommet
s. Det tar ca. 260ms. I tillegg kommer delay på landejorda. Det eksisterer løsninger for hvor uplload er via xDSL og download via satellitt. F.eks. http://www.astra2connect.com/1870167/en men det er neppe et godt alternativ. Jeg vet egentlig ikke om noe sted der det tilbys toveis internet via satellitt til privatpersoner. Det er helst bedrifter som kjøper slikt i lområder uten andre muligheter.

Satellitt delay er en utfordring for f.eks. NRK og andre når de snakker med folk via satellitt feed. MPEG delay er ofte opp til 1s så
det vil da ta 1s +0.260s før det kommer et svar på spørsmål. Og hvis andre enden hører lyden fra NRK via satellitt så vil den også ha ca. 3-4s delay pga. MPEG kodingen til NRK.
Hvis ikke nyhetsanker er erfaren og tolmodig så blir det lett kaos :mrgreen:
Det er mulig med lavere MPEG delay men mindre delay gir dårligere kvaitet. Antar Skype fungerer rimelig likt når det gjelder delay/kvalitet men jeg har egentlig aldri opplevd plagsomme delay problemer med Skype via landejorda.

Johnny Bravo

Intermediate

• Send private message

7

Saturday, August 11th 2012, 12:39pm

Flere gode svar her!

Det eksisterer med andre ord, men en dårlig og dyr løsning... Sliter med å få nettlinje med noe særlig fart på her jeg bor. Telenor og andre store leverandører kan ikke levere mer enn 1 mbit linje og 0,5 opp eller noe sånt så jeg har internett fra den lokale strøm/bredbåndsleverandøren og har vel en linje med ned hastighet på noe over 4 men dårlig ut fart. Kabeltv (CD) har vært her to ganger og prøvd å prakke på meg både tv og internett men når alt kommer til stykke så havner tilknytningsvgiften på 40 000,- grunnet graving og plassering av bokser rundt i nabolaget her. Ikke får jeg grave selv heller. Fiber blir kun utbygd i forstedene rundt her jeg bor for der er det lettere og billigere å grave så når det kan dukke opp her må gudene vite...

Tenkte kanskje det kunne vært et alternativ med parabolinternett, men slik jeg ser det så er nok ikke det aktuelt. Da er jo 4g over gsm nettet et bedre alternativ når det blir bedre utbygd. Ikke det at jeg tror det er noen god løsning for et hjemmenettverk heller.

8

Saturday, August 11th 2012, 1:05pm

Kraftselskapet i fylket her driver sånn bygdefiber prosjekt der kommune,fylke,ogkraftselskapet ordner fiber om egeninnsats og oppsluttning er god nok.
Det hadde ikke skjedd om ikke noen var ildsjeler og primus motor for å få det realisert
Vennlig hilsen Lindsay

d4rg0

Master

• Send private message

9

Saturday, August 11th 2012, 3:30pm

@klesea
"Latancy (round trip) på selve satellittdelen er miinst 260ms"
Dette er bare ene veien, så du må doble det tallet, for pakken skal jo fra bakkestasjon, opp til satelitten og ned igjen. Så kun den delen alene står for drøye halvsekundet.
I tillegg kommer de "vanlige" forsinkelsene fra leverandørens bakkestasjon og til den tjenesten du skal ha tak i (pluss svatiden på din egen pc og forsinkelser i eget nett).

Videre så tilbyr tooway dette til privatpersoner med toveis kommunikasjon over satelitt.
Her er 2 konkurerende tilbud (forhandlere) på samme teknologien (tooway)
http://www.toowaydirect.com/
og
http://www.broadbandwherever.net/products/tooway.aspx
Og det finnes flere men de kommer billigst ut.

Begge tilbyr 18/6Mb med 50GB til 99£ i mnd.
De har så klart også billigere alternativer.

@Johnny Bravo
4G/LTE blir neppe utbygd så fort der du bor slik du gir inntrykk av å bo (litt avsides til siden ingen kan gi deg internett).
Med det tempoet Netcom og Telenor legger opp til så tror jeg du fort kan regne med at du ikke får det før 2020.
Og selv innen den tid så har nok ingen av de to selskapene planer om 100% dekning.

Ta en tur innom den lokale strøm/bredbåndleverandøren din og hør om de har mulighet for å gi deg et tilbud over airmax eller wimax.
Det er løsninger de trolig kan gi deg mer eller mindre på dagen (pluss monteringstid) om de har mulighet for å nå deg (fri sikt fra et punkt de har linje til fra før).
Det vil nok være løsningen du raskt kan få høyere hastighet på, men igjen, skype og spill vil slite, så her må du bare finne ut hva du prioriterer.

Om skype og spill ikke er tingen, så hadde jeg gått for satelitt om datamengden er til å leve med.

Eller man må innse at man bor i verdens rikeste land som ikke har råd til å bygge ut basis bredbånd til sine innbyggere (fordi det er svindyrt pga topografien i dette landet og den spredte bebyggelsen).
Løsningen da er jo å flytte på seg etter der man får det tilbudet man ønsker.

Johnny Bravo

Intermediate

• Send private message

10

Sunday, August 12th 2012, 10:34pm

regner ikke med 4g blir utbygd med det første her nei, men jeg bor faktisk ganske sentralt. Problemet er lengden til sentralen og de gamle telefonledningene i bakken her. Men vi får se hva tiden bringer ?(

satz

Intermediate

Date of registration: Dec 23rd 2003

• Send private message

11

Wednesday, August 15th 2012, 3:57pm

Hei, har testet Tooway fra www.tooway.no
Fikk ca 500ms svartid ved ping av vg.no. Greit til å surfe med og nedlasting.
Mvh. Satz
------------

- All kinds of Dreambox's
- Wavefrontier T90, T55
- Maximum E-85

d4rg0

Master

• Send private message

12

Wednesday, August 15th 2012, 4:22pm

500ms var ikke så ille, ser andre får mye høyere verdier på samme tekniske løsning i andre land, som da er relatert til forsinkelser på bakkesiden hos leverandør.

Johnny Bravo

Intermediate

• Send private message

13

Thursday, August 16th 2012, 1:15am

Det der så jo veldig greit ut.. Bra fart og levelige priser, men det er det der med begrenset datmengde da.. 50 gb på det dyreste og det blir nok for lite for meg. Den nest dyreste er nok medt aktuell, men da halveres jo nesten datamenden også.