You are not logged in.

Sagi.no Dreambox.no
Banner here ? Kristiansand Danseklubb

Dear visitor, welcome to Digsat Net. If this is your first visit here, please read the Help. It explains in detail how this page works. To use all features of this page, you should consider registering. Please use the registration form, to register here or read more information about the registration process. If you are already registered, please login here.

tolmor

Beginner

• "tolmor" started this thread

Date of registration: Feb 8th 2010

• Send private message

1

Sunday, February 14th 2010, 9:10pm

Streaming fra Dreambox til PC

Har problemer med å få til streaming fra DB til PC. Tanken er å kunne streame via internett, men i førsteomgang må jeg få til streaming lokalt, og her sliter jeg fortsatt... I alle guider jeg kan finne på nettet, skal man kunne streame direkte fra VLC ved å bruke HTTP og adressen til DB, men de er sjelden enige i port. Har prøvd 8001, 8080, 31339, 31344 osv... Ingenting virker. Det er ikke noen software eller hardware firewall mellom min pc og DB. Noen som har tips?

Jeg bruker forøvrig VLC 1.0.2 og DB har Pli Jade3 siste image.

MT

losten

Webmaster

Date of registration: Jan 27th 2004

• Send private message

2

Sunday, February 14th 2010, 9:14pm

Hvilken webleser bruker du?

Hvis du bruker FF må du være oppmerksom på å installer mozilla plugin når du installerer VLC.

Når det er gjort er det stort sett bare å starte webif og trykke på wextv eller vlc
Mvh losten

Hvis man ikke kan være et strålende eksempel,
kan man alltids være en knallgod advarsel
:)

tolmor

Beginner

• Send private message

3

Sunday, February 14th 2010, 9:53pm

Webleser? Poenget med VLC er jo å ikke bruke webleser.. Du sier også starte webif og trykke på VLC? Skulle den være en knapp der? Har ikke noe sånt, som jeg har sett.. Forøvrig funker streamingen fint direkte fra web interfacet, men tanken var jo å streame over nettet og da må jeg vel få til streaming via VLC først, for å få tilpasset streamen dårlig linjer og slikt..

4

Sunday, February 14th 2010, 9:58pm

Porten er 8001, men som losten sier er det aller enkleste å bruke dreamboxens webinterface. Klikk på tv-iconet og dette vil da starte vlc med korrekt adresse. Alternativt så kan du lagre filen og f.eks. kalle den "TV2". Dobbeltklikk på denne og du får streamet kanalen direkte.
-a

tolmor

Beginner

• Send private message

5

Sunday, February 14th 2010, 10:42pm

Fra Webif starter den IE8 og det funker helt greit. På lokalnett er det ikke noe poeng å bruke VLC for meg. Men som sagt, jeg ønsker å få til dette over Internett, og da må jeg bruke VLC. Holdt på i hele dag med dette, går meg på nervene... :)

M

6

Monday, February 15th 2010, 6:20am

Har du nok utgående båndbredde til å streame direkte fra dreamboxen?
-a

Jotne

Blokkert igjen

• "Jotne" has been banned

Date of registration: Oct 25th 2006

• Send private message

7

Monday, February 15th 2010, 7:25am

Du trenger ca 5 Mb/s for SD
12Mb/s for HD 720P
og 16-17Mb/s for HD i 1080i

Har du ADSL, kan du bare gi opp med en gang.
Du trenger fiber eller annen høyhastighets internett linje.

stuilui

Trainee

Date of registration: Dec 31st 2005

• Send private message

8

Monday, February 15th 2010, 8:51am

har du prøvd denne?

kjører det på min 7025 boks

http://www.m4rtin.nl/re-stream/index.php?page=howdoesitwork

tolmor

Beginner

• Send private message

9

Monday, February 15th 2010, 9:01am

Slik båndbredde har jeg ikke, og derfor skal en egen pc stå med VLC og transcode slik at kravene senkes drastisk. Før båndbredde blir et problem, må jeg få dette til å virke LOKALT hos meg.. Pr nå virker det KUN om jeg kopierer hele URL fra webif, f.eks http://dreamboxIP/web/stream.m3u?ref=1%3A0%3A1%3A5DD%3A23%3A46%3AFFFF0000%3A0%3A0%3A0%3A rett inn i VLC. Da streamer det lokalt til pc. men, den URL'n inneholder jo også hvilken kanal som sees på. Dermed blir det jo ubrukelig, da må kanalen jeg skal se på "hardkodes" på denne maskinen..

Den Re-stream saken så jeg såvidt på, men siden det så ut som jeg trengte Apache server og greier, droppet jeg det fort.. Har også kikket på Dreambox VLC Streamer, noen som har denne i siste versjon? 1.2 eller noe sånt? Uansett, har en følelse av at det ikke virker før jeg forstår meg på dette med VLC streaming, porter osv..
Har vel forresten kanskje glemt å informere om at jeg kjører DM800HD PVR boksen.. I versjon 1.0 av Dreambox VLC Streamer måtte jeg krysse av for Dreambox 7000 eller 7020, betyr det at den ikke kan brukes mot min boks?

M

losten

Webmaster

Date of registration: Jan 27th 2004

• Send private message

10

Monday, February 15th 2010, 9:41am

Kjøp deg heller en slik boks hvis du vil streame ut av huset.
Denne endrer kvalitet på bilde dynamisk alt etter hvilken båndbredde du har tilgjengelig (både ut og inn)
Finnes også mobilprogram til black berry, iPhone, win mobile mm. Disse app koster litt men pc prog er gratis.
Dm fjernekontroll funker 100 %
Koster 1695 hos komplett.
Søk etter slingbox
Mvh losten

Hvis man ikke kan være et strålende eksempel,
kan man alltids være en knallgod advarsel
:)

tolmor

Beginner

• Send private message

11

Monday, February 15th 2010, 10:46am

Takk for tips, men dette SKAL jeg klare via Dreambox'n, ikke flere duppedingser nå.. :) Vet jo MANGE klarer det, så motivasjonen er der fortsatt til videre jobbing! :)

MT

djrobbie

Beginner

Date of registration: Oct 28th 2006

• Send private message

12

Monday, February 15th 2010, 4:02pm

Heisann!

Jeg har selv brukt de to siste ukene på å forske rundt problematikken for streaming fra DM800 og Dreambox generelt. På denne tråden har jeg tatt opp 10 spørsmål, men det er kanskje for mye å be om svar på?

Dreambox WebControl - DM800 m/ Gemini

Uansett, du virker som å ha samme oppfatning som meg, nemlig at det ikke finnes en komplett forklaring for DM800/8000 (Enigma2) - Da det også er forskjell på STREAMING porten på ENIGMA 1 og ENIGMA 2. Å streame LOKALT (LAN) fungerer tilfredsstillende og jeg vil anbefale deg å bruke dette programmet som er et DREAM MULTIMEDIA program. Pr.dags dato finnes det IKKE et bedre program!

https://www.dream-multimedia-tv.de/dreamstream/

Å streame over INTERNETT (WAN) er derimot mer krevende.

1: Du må transcode signalene DERSOM du har en vanlig ADSL linje, ettersom båndbredden blir for stor i forhold til UT linjen på bredbåndet ditt. Jeg har en VDSL linje med 10mbit ut, så for min egen del bekmyrer jeg meg ikke særlig mye om båndbredden. MEN jeg har også hørt at Selve DREAMBOXEN blir for svak til å håndtere dette selv, at den ikke har de SPECS som behøvs for å sende ut en strømlinjeformet stream 100%. Om dette stemmer, vet ikke jeg.....? WEB-Intefacen i Dm800 kalles for DREAMBOX WEB CONTROL og er i utgangspunktet beregnet for LAN. Ettersom alle "ip-snarveier" er for det lokale nettverket kan du ikke bare trykke på disse hvis du forsøker å streame fra en annen plass enn hjeme. Det finnes dog en KNAPP som heter WEBTV. Når man trykker på denne dukker det opp et POPUP vindu som inneholder en ACTIVE X PLUGIN for VLC MEDIA PLAYER. Ettersom denne ikke fungerer på INTERNET EXPLORER må du NØDT å bruke MOZILLA FIREFOX for å se bildet og huske å intallere VLC mediaPlayer med FIREFOX PLUGIN. I skrivende stund forsøker jeg det sistnevnte med VLC MEDIA PLAYER 1.05, men det fungerer ikke her! Jeg får bare opp en tekst som sier WAITING for video. Jeg har installert plugin for FIREFOX. Så derfor kommer spørsmålet om hvilken VLC media Player versjon man bør bruke? Jeg har lest på noen forum at VLC MEDIA PLAYER 0.8.6d er den best kompatible versjonen. Nå har jeg avinstallert versjon 1.05 og skal prøve versjon 0.8.6d:

Resultat:

Da får jeg opp BILDET og en mulighet til å skifte kanaler direkte i popupvinduet.
For min del vil det bare å legge inn port forwarding 80 og 8001 (TCP/UDP) mot dreamboxen min 192.168.1.2
80= for at jeg kan logge meg inn på Dreambox Webcontrol
8001= Streamen dm800hd bruker

PS!

Hvis du må transcode fordi du ikke har god nok linje må du ha stående en pc og bruke VLC media player for streamingen.

Se denne guiden:

http://www.eurocardsharing.com/f30/strea…-anywhere-73486
http://www.techradar.com/news/networking…t-online-514341
Mvh

Robbie

tolmor

Beginner

• Send private message

13

Monday, February 15th 2010, 10:33pm

Fin oppsummering dette, Djrobbie. Jeg har selv funnet ut akkurat det samme, men mitt problem er at det i praksis ikke fungerer slik teorien sier det skal.. Webinterfacet funker glimrende lokalt her, men som du sier må jeg transcode for å få det "smått nok" over Internett. Der kommer VLC på egen pc inn i bildet, og der starter problemene. Klarer bare å få VLC til å streame fra Dreamboxen om jeg tar HELE linken (høyreklikker TV ikonet på webinterfacet) og legger inn i VLC. Men da streamer den jo en "fast" kanal, og jeg kan ikke bytte via Webinterface etterpå. Alle guider sier det skal funke ved å legge inn http://dreamboxIP:8001, men det gjør det bare ikke her... Dessverre. :(

MT

djrobbie

Beginner

• Send private message

14

Tuesday, February 16th 2010, 12:11am

Vet ikke om dette har noen betydning, men du kan ikke trykke på hvilken som helst kanal i BOUQET LISTEN for så å spille av denne gjennom VLC/STREAMING/TRANSCODING.
Du må alltid velge kanalen fra den virtuelle FJERNKONTROLLEN i WEB CONTROL. MAO må du alltid velge kanalen du ønsker å spille av der for så å trykke på TV ikonet som du beskrev.

Enkleste for deg er å ha en PC stående tilknyttet TP KABEL mot routeren din. Aktivere REMOTE DESKTOP for så å koble deg på denne hver gang du ønsker å starte en stream. Da kan du switche til rett kanal, kopiere streamdata og lime dette inn i VLC som da transcoder bildet. Logg deg så på med klienten (VLC) og hent streamen hvor enn du er på planeten. Men da er det datamaskinen du har på stua du må port forwarde f.eks 8080 til.

Det blir en del manuell jobbing og editering, men om du ønsker å gå vekk fra dette er SCRIPTET RESTREAM noe for deg. Installere enkelt WAMP (virtuell apache server) og legg så RESTREAM inn under katalogen WWW. Da får du et grensesnitt hvor du kan velge hvilken hastighet du ønsker basert på enkle menyer. Dette er en fin måte for å teste ut hva som er best på den linjen du befinner deg på. Men husk at det er UT linjen din hjemme som setter begrensningen uavhengig av hvilken linje du har på "remote" sted.

På RESTREAM kan du også velge&switche kanaler "Hasselfree"

Prøv restream, verdt forsøket og vil garantert løse problemene dine.

Gi tbm når du har testet!
Mvh

Robbie

This post has been edited 2 times, last edit by "djrobbie" (Feb 16th 2010, 12:24am)

tolmor

Beginner

• Send private message

15

Tuesday, February 16th 2010, 9:32am

Løsningen du beskriver over satt jeg opp i går, og har nå testet fra jobb at det virker :) Forsåvidt greit nok, det er ikke SÅ ofte jeg har behov for å se tv via internett. Synes bare det er rart at "alle" guider sider man kan streame DB på en egen pc, kjøre via internett mot denne og så skal man kunne bytte kanal via Webif. Det kan ikke jeg, siden hele URLn streames, inkludert hvem kanal som streames.

Skulle gjerne satt opp slik at min datter på 11 kan logge seg på og se opptak fra Dreambox'n også. Blir det etter samme prinsipp?

M

djrobbie

Beginner

• Send private message

16

Tuesday, February 16th 2010, 12:41pm

Flott at det fungerer! Hvis du kjøper deg et domene, kan du legge scriptet på hjemmesiden din. Litt mer praktisk, da du ikke trenger "klient" pcen din overalt :) - Men husk å sjekke restiksjonene leverandøren har på streaming og båndbredde etc.....ikke minst PHP.ini !

Har ikke forsket så mye på opptak, da jeg ikke har en HD selv. Men prinsippet er jo det samme der også vil jeg tro.

RESTREAM finnes i 2 versjoner, hvilken testet du?

http://www.m4rtin.nl/re-stream/ (Re-stream-1.06b-beta.zip)
http://theyosh.nl/finaly-its-there-dreambox-restream-142 (restream1.4.2.zip)

Jeg har prøvd begge to og synes den "gamle" versjonen var mest oversiktlig. Den nyeste versjonen bestod av mye debugging og flere popups samt et dårlig grensesnitt.

Jeg hadde dog et problem! Ingen av versjonene klarte å kommunisere med dreamboxen min. Dette scriptet ligger på min hjemmeside nå (Re-stream-1.06b-beta) og ikke LOKALT. Er det noen som kan se hva som må redigeres?

LAN Oversikt er slik:

WAN IP: XXX.243.128.XX
Dreambox IP: 192.168.1.2
RESTREAM VLC PC: 192.168.1.3

Router Port Forwarding oversikt er slik:

DreamBoxStreamE 80 80 TCP/UDP 80 80 192.168.1.2
DreamBoxStreamE 8000 8000 TCP/UDP 8000 8000 192.168.1.2
DreamBoxStreamE 8001 8001 TCP/UDP 8001 8001 192.168.1.2
RESTREAM VLC PC 8080 8080 TCP/UDP 8080 8080 192.168.1.3

<?php

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
//
// Dreambox-ReStream tool by M4RTiN (m4rtin@m4rtin.dnsalias.net)
//
// You can add as many dreambox settings as you want,
// dont forget the line $i++; for each dreambox
// ALL THESE SETTINGS ARE IMPORTANT!!!

$config[$i]['dreamboxname'] = "Dreambox Streaming";
$config[$i]['dreamboxip'] = "XXX.243.128.XX"; // Skal dette være dreambox ipen for LAN eller WAN ?
$config[$i]['dreamboxusername'] = "root";
$config[$i]['dreamboxpassword'] = "passord";
$config[$i]['dreambox_enigma_version'] = "2";
$config[$i]['streamprotocol'] = "http";

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
// VLC network configuration
//

$config['vlc_lan_hostnameip'] = "
XXX.243.128.XX"; //ip of the server with VLC
$config['vlc_lan_streamingport'] = "HVIKEN PORT?"; //intranet streamingport
$config['vlc_rtsp_controlport'] = "HVILKEN PORT?"; // for mobile phone streaming

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
// Match these with your router, with the appropriate portmapping!

$config['vlc_wan_hostnameip'] = "
XXX.243.128.XX"; //internet ip or hostname
$config['vlc_wan_streamingport'] = "8080"; //internet streamingport

?>
Mvh

Robbie

This post has been edited 8 times, last edit by "djrobbie" (Feb 16th 2010, 2:04pm)

HondaVF1000F

Intermediate

Date of registration: Aug 30th 2004

• Send private message

17

Tuesday, February 16th 2010, 4:05pm

Endre streming-porten på DB?

Driver også å eksprimenterer litt med Straming via webif og internet for tiden.

Jeg får til å streame en å en kanal, ved å trykke på stram-icon, lagre fila, lime inn i vlc... osv...
Men, jeg ønsker å endre streming-porten på DB (8001), noen som vet hvordan dette er mulig?
(går ut i fra at man evt. må inn å modefisere pyton filene for webif)
HondaVF1000F
__..)/..____..)/..____..)/..___..)/..____..)/..____..)/.._
¯””/(”¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯””/(”¯¯¯””/(”¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯””/(”¯
DB8000 / Gemeni2 4.7 + PP 1.3.1 + DreamElite 0.10 ++
DB7000 / Gemeni 4.6 + Darkstar II ++

djrobbie

Beginner

• Send private message

18

Tuesday, February 16th 2010, 6:37pm

Hvorfor skal du forandre streaming port ?
Mvh

Robbie

HondaVF1000F

Intermediate

• Send private message

19

Tuesday, February 16th 2010, 7:39pm

Jeg øsnker å bruke WebTV funksjonen som ligger i webif, slik at jeg kan bytte kanal direkte. Istede for å streame en å en kanal via vlc. Jeg har fiber 30/30 både hjemme å på jobben(50/50), men har en brannmur som ikke er særlig "fleksibel". Dersom jeg ruter port 8001 til en port som er åpen, får jeg ikke brukt webtv.... :whistling:

Har nå en ide om hvordan dette skal gjøres, skal se om det virker slik jeg tror i morra... ;)
HondaVF1000F
__..)/..____..)/..____..)/..___..)/..____..)/..____..)/.._
¯””/(”¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯””/(”¯¯¯””/(”¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯””/(”¯
DB8000 / Gemeni2 4.7 + PP 1.3.1 + DreamElite 0.10 ++
DB7000 / Gemeni 4.6 + Darkstar II ++

HondaVF1000F

Intermediate

• Send private message

20

Wednesday, February 17th 2010, 11:44am

Ser ut til å virke fint. Se egen tråd. LINK